Wednesday, December 22, 2010

My Green Dress


Az iden nyaron eskuvobe voltunk hivatalosak nem is akarmilyen eskuvobe hanem a parom testverenek a lagzijara. Van egy szep piros estelyi ruham amit meg Szatmaron vasaroltam vagy 2-3 eve, de mivel tudtam hogy a menyasszonynak egyszeru ruhaja lessz nem akartam hogy az enyem nagyobb legyen, hogy kitunjek. Elhataroztam hogy erre a kulonleges alkalomra valami kulonleges es egyedit kell kitaljak. Meleg lesz igyhat elhataroztam hogy horgolok egy ruhat. De milyet????? Milyen szinut?????? stb...
This year we had to go to a wedding, and not just any kind of wedding, it was the wedding of my boyfriend’s brother, my brother in law. I have a beautiful evening gown that I could have worn to this wedding. You know those gowns that are made from a corset and an A shaped skirt. But I knew that the bride would have a more simple wedding dress, I didn’t want to be overdressed then the bride, so I decided that such a special event needs a special dress. Because the wedding was in the summer I decided I will crochet my own dress. But what do I chose…….? What kind of color should it be…..? etc.

 Legalabb egy hetig megallas nelkul bongesztem az internetet ahtha talalok valamit ami igazan megtetszik. Az egy het lejartta utan, mar nem az volt a bajom hogy nem kapok, hanem az hogy nem tudtam donteni hogy melyik legeyn az amit elkeszitek. Vegul ez mellett dontottem. Nagyon tetszett a ruha es az a minta..... amilyen egyzeru pont olyan bonyolult. A ruha mintajat a zurnal mod orosz magazinban talaltam. A mintaja pedig hat mit is mondjak, eleg egyszerunek tunt.............. az elejen. Biztos vagyok abban,hogy ha meg valaki nekiall ennek a ruhanak, es annyit ert oroszul mint en akkor majd neki is kimondhatalan nagy fejfajast fog okozni a ruha befejezese. 
I was on the internet for one week, hooked like a junky, looking for something that I would instantly love. After a week my problem changed. I no longer had a problem finding a beautiful dress, the problem was that I found too many, and I couldn’t decide. I was like a little child in a toy store, knowing that I can only choose ONE thing. I bet you know the feelingJ I finally decided with this one. I liked the model, it was simple but in the same time very complex too. I found the dress in a Russian magazine (I think it’s Russian), and the model is here for those of you who are interested and hopefully know a little more in Russian than I do. (I know about 5 wordsL )

Az egyik kedvenc szinem a kakizold es volt szerencsem hogy talaltam is otthon elegendo fonalathogy elkeszitsem. (igaz hogy amikor mar a ruha felig kesz volt azt hittem hogy nem lessz eleg a fonal, de szerencsem volt es eppen csak hogy kijott.) Mivel sehogy sem tudtam ugy meghorgolni a minta szerint a mell reszt, ugy dontottem hogy akkor azt majd maskepp oldom meg. Szerintem ily is jo lett...... (de az eredeti mintaval biztosan szep lett volna.)

My favorite color is khaki (green), and I was lucky that I had some yarn with this color.(By the time I was half way thru the dress I started to get very paranoid that the yarn won’t be enough to finish de dress but thank God it was.) Because I don’t understand Russian, and if you looked at the model, then you know that from the picture you can’t really figure out how to do the part at the breasts this is why I decided to make it different. I don’t really like to do things the sameJ but I think it came out right.
 Aki nekiall a ruhanak es netan osszejon ugy ahogy az eredeti is van, kerem irjon vissza mert nagyon szeretnem tudni, hogyan sikerult.
Arra is kell gondolni, hogy ha nem vagyunk exhibicionistak (es en nem vagyok) akkor kell keriteni anyagot is a ruha ala. En sporoltam az anyaggal, mert nem igazan talaltam tul sokat es meg is jartam vele. Az eskuvon eppen tanc kozben megkerdeztek hogy mi az a piros ami a derekam kornyeken van?...... Hat nem reszletezem, nagy huje voltam az biztos, hogy egy attetszo zold ruha ala epp ego piros bugyit huztam. NAGY HIBA!!!!!!!!  Test szinut kell valasztani ha nem akartok ugy jarni mint en.  

If there is someone who got a liking to this dress, and decides to make it, and who knows, succeeds in deciphering the model entirely then PLEASE fill me in too.
If you’re not an exhibitionist than you might think of finding a material similar to your skin color, to hide those parts that you don’t want to showJ Oh and a good advice, don’t be greedy with the material, cause you might end up like me. After a few hours of dancing someone asked me what that red thing is at my lower back. Well I don’t want to get into details I know I was the stupid one wearing red panties with a green dress, but hey we all make mistakes don’t we? J
En keszitettem egy pantot is szalagbol amit pont a mellresz ala raktam, de sajnos ezek a kepek mar az eskuvo vegen keszultek, sok sok tancolas utan, es akkorra mar nem birta tovabb a cernaszal es pont kozepen megszokott:) De a legelso kepen meg  szepen all :)
Mivel en nem feketebol keszitettem a ruhat, es a borom sem tejfeher, igy nem igazan latszott a minta.
Gondoltam egyett!!! Emeljuk ki a mintat fekete gyongyel es akkor majd fog latszani!!!!!
Vegul egy kulonleges feketes zoldes gyongyot valasztottam. Azert kulonleges mert ha nem sut ra a feny akkor fekete de ha rasut a feny akkor mar zold szinu:)
Nekialltam korbevarni a ruham.... Hat ne mondjam hogy a kovetkezo ruhat amit gyongyel akarok bevonni egy evvel hamarabb nekiallokhogy ne jarjak ugy mint ezzel. A mi kis varosunkban, nem igazan van jo hobbybolt, ahol mindent megtalalna az ember, es ahoz hogy gyongyot fuuzel egy ruhara kell gyongy fuzo tu es amit felenk lehet kapni nagyon rosz minosegu. Anyira konyen torik hogy rendesen kell ugyelnihogy nehogy gorbulni kezdjen mert azzal vege. El is tort. Penteken egesz nap (a minkahelyemen is) ovatosan fuztem, vartam a gyongyoket. Bukarestbol hazafele az autoban is folytattam, ameddig a latasi viszonyok megengedtek. Mire hazaerkeztunk,meg kb 2 oranyi minkam maradt amit masnap reggel az eskuvo elott nyugottan befejezhettem volna. De az enszerencsemre ha valamit igazan akarokakkor azert mindig rendesen meg kell szenvedjek. Szombat reggel koran felkeltem, hogy gyorsan fejezzem be a varast es menjek segiteni az eskuvovel.  Negyed ora dolgozas utan AZ EGYEDULI TUM ELTOROTT! Azt hittem ott nyomban szivrohamot kapok. 10 perc sikertelen keresgeles utan, feldtam, es nekialltam egy torott 1cm -es tuvel varni tovabb. ..... 3 es fel oraval kesobb, amikor mar reg a volegenynel kellett volna legyek, hogy segitsek a keszulodesben, valahogy sikerul befejezni. Aki ismer azt tudja hogy en altalaban elegge sokat szoktam oltozni. (AZON A NAPON NEM) 
I put a piece of black material under the breasts because the way the two patterns met, wasn’t to my liking and it looked better this way. Sadly on these last pictures you can see that at the middle the sewing got loose so please look at the first picture cause that was taken before the wedding before the 10 hour dancing and partying.
Because the model looks best when it’s made with dark colors, and I made mine with a light one, I had to do something to highlight the model of the dress so I started sewing on beads. The beads were special because when you looked at them in light it had a green color but without light reflecting back, it was black. Perfect for the dress. I worked a lot on the dress, at home at work, at the way home from Bucharest. The night before the wedding I still had about 2 hours of work to do on the dress, so that I could finish with the sewing of the beads. I decided that I would get up early the next day. (I had plenty of time till noon, to finish it, and to get ready for the wedding ) But next time I think I will start making a dress at least a year before it has to be done. There was only one thing that could have gone wrong, and believe me, IT DID. In our little town there is one place where you can buy needles for bead sewing. And these needles are from the worst quality. They break so easily that you have to be very careful. So as they say "if it can go wrong, then it surely will" I woke up early and started working on my dress and after about 15 minutes my ONLY NEADLE BROKE! I thought I’ll have a heart attack when I saw the two pieces of the broken needle. I searched for a similar needle everywhere in the house for about 10 minutes when I realized that I’m not going to find one. So I went back and finished sewing on the beads with a broken 1 cm long needle…. 3 and a half hours later I finished the dress. It takes me at least 1-2 hours to get ready if I really want to look god, (my boyfriend could tell storiesJ ) but believe me, this time I was ready fast.
Hope you like the dressJ


No comments: